Ontmoet Sonja: de drijvende kracht achter de Henri La Fontaine Academie

Lees hoe Sonja met hart, humor en didactische scherpte vakmensen helpt uitblinken, en waarom dat hard nodig is in het mediationvak.

Lees hoe Sonja met hart, humor en didactische scherpte vakmensen helpt uitblinken, en waarom dat hard nodig is in het mediationvak.

“In Nederland kun je mediator worden na een opleiding van tien dagen, en daarna begint het eigenlijk pas. Als mediator begeleid je mensen op waarschijnlijk een van de moeilijkste momenten van hun leven. Je blijven ontwikkelen en specialiseren is dus absoluut nodig om je verantwoordelijkheid als mediator te dragen.”

Wanneer je spreekt met Sonja, voel je meteen haar passie en toewijding voor leren en ontwikkelen. Al meer dan twintig jaar ontwerpt ze opleidingsprogramma’s voor professionals. Maar niet zomaar professionals: zij noemt hen met een glimlach “vakidioten” — mensen met een diepe liefde voor hun vak, een rijke ervaring en een honger om zichzelf voortdurend te verbeteren. Sonja’s kracht ligt in het creëren van leerervaringen die precies aansluiten op de unieke behoeften van deze gedreven vakmensen.

Van vakidioot naar levenslang leren

“Op een bepaald moment in hun carrière merken deze professionals dat ze iets missen om écht uit te blinken,” legt Sonja uit. “Dat is het moment waarop ik in beeld kom. Dan gaat het om leren op maat, met impact, en met respect voor waar iemand vandaan komt én waar die naartoe wil.” Het leren bij Sonja is nooit standaard, maar altijd persoonlijk en betekenisvol.

Het was dan ook een bewuste keuze toen ze in gesprek raakte met Fred Schonewille en Felix Merks over de opleidingsbehoeften van mediators. “Ik werd meteen geraakt door de urgentie en maatschappelijke relevantie,” vertelt ze. “In Nederland kun je mediator worden na een opleiding van tien dagen, en daarna begint het eigenlijk pas. Als mediator begeleid je mensen op waarschijnlijk een van de moeilijkste momenten van hun leven. Je blijven ontwikkelen en specialiseren is dus absoluut nodig om je verantwoordelijkheid als mediator te dragen.”

Waarom Henri La Fontaine?

De naam van de academie is geen toeval. Henri La Fontaine won meer dan zeventig jaar geleden de Nobelprijs voor de Vrede. Hij stond voor dialoog, verbinding en het overbruggen van verschillen — precies de kern van mediation. “Wat mij aanspreekt in zijn gedachtegoed,” zegt Sonja, “is zijn vertrouwen in de menselijke ambitie om samen uit een conflict te komen, niet te blijven hangen in tegenstellingen, maar te zoeken naar wat wél kan.”

Een dag in het leven van Sonja: didactiek en operatie

Sonja is verantwoordelijk voor de didactiek en operatie van de academie. En dat betekent veel meer dan alleen lesprogramma’s maken. “Didactiek is voor mij het ontdekken van hoe iemand écht leert. Wat wil die persoon weten, hoe luistert die, en vooral: hoe maken we leren niet alleen leerzaam, maar ook inspirerend en plezierig?”

Ze wil dat deelnemers na een lesdag niet alleen zeggen “ik heb veel geleerd,” maar ook “ik heb gelachen, ik ben geraakt en uitgedaagd.” Die mix van inhoud en emotie zorgt dat het blijft hangen en echt impact maakt.

De werkdag begint met het checken van de lopende projecten. Bij de Henri La Fontaine Academie is elke opleiding een project met een eigen doel, tempo en mensen. Sonja kijkt niet alleen naar wat wanneer moet gebeuren, maar vooral hoe het moet gebeuren. “Goede didactiek betekent dat je mensen verrast door hoe goed je hun leerbehoefte begrijpt. We beginnen bij de deelnemer, niet bij wat wij al in huis hebben. Wie is deze persoon? Wat doet hij of zij? Wat wil die bereiken?”

Het kleine, toegewijde team werkt vanuit die filosofie. Marketing zorgt dat het verhaal helder en relevant is, course management houdt alles soepel en mensgericht draaiende. “We lachen ook veel,” voegt Sonja lachend toe. “Humor houdt ons scherp én verbonden.”

Een deelnemer die zegt: “Ik kom ondersteboven, achterstevoren en binnenstebuiten van deze lesdag vandaan. Dit is nergens anders gebeurd.”

Wat maakt de opleidingen bijzonder?

Voor Sonja is goede didactiek meer dan lesgeven. Het gaat erom dat leren een doorlopend proces is, voor, tijdens en na de opleiding. “We geven handvatten en inspiratie die deelnemers blijven uitdagen. Het netwerk dat je opbouwt tijdens de opleiding blijft ook daarna belangrijk. Het gaat om echte, waardevolle relaties.”

De docenten zijn niet alleen experts in mediation, ze kennen ook de praktijk van de deelnemers. “Ze zijn nieuwsgierig, blijven experimenteren en brengen hun kennis met passie en humor over. Dat maakt onze opleidingen zowel inhoudelijk als persoonlijk rijk.”

Sonja benadrukt ook het interactieve karakter: “We doen geen saaie hoorcolleges. Voor dat soort kennis kun je net zo goed een podcast luisteren. Wij bieden energie, dynamiek en een leeromgeving die volledig op de deelnemer is afgestemd.”

Flexibiliteit is key: “Onze docenten kunnen snel schakelen als dat nodig is, zonder de rode draad te verliezen.” En het mooiste compliment? Een deelnemer die zegt: “Ik kom ondersteboven, achterstevoren en binnenstebuiten van deze lesdag vandaan. Dit is nergens anders gebeurd.”

Wat drijft Sonja?

Sonja’s motivatie komt uit het contact met mensen. “Ik wil weten wie ze zijn, wat hen drijft, waarom ze willen groeien. Die gesprekken neem ik serieus.” Soms adviseert ze iemand ook om een opleiding elders te volgen als dat beter past. Maar vaak zien ze haar later terug, en dan is er die herkenning en het vertrouwen op de eerste lesdag.

“Het mooiste is als oud-deelnemers zeggen: ‘Jij hebt me echt gemotiveerd toen. Ik heb geen dag spijt gehad van die opleiding.’ Dan groei ik tien centimeter, glim ik van oor tot oor, en weet ik weer waarom ik dit werk doe.”

Want uiteindelijk gaat het erom iets te betekenen in iemands ontwikkeling en iemand in beweging te zetten. “Daar krijg ik nooit genoeg van.”

De bijzondere aanpak van Henri La Fontaine Academie

De academie ziet leren als een reis zonder eindpunt. Het begint met een persoonlijke vraag: hoe wil ik mijn vak als mediator uitoefenen? Deelnemers ontwikkelen een scherp beeld van wie ze willen zijn en wat ze willen bereiken.

“Bij ons is geen standaardtraject, maar een persoonlijk ontwikkelpad,” zegt Sonja. “Sommige deelnemers maken een meerjarenplan waarin ze zich stap voor stap ontwikkelen op advanced- en masterniveau. We helpen ze doelen stellen, vervolgstappen vinden, en keuzes maken die écht bij hen passen.”

Het doel: dat deelnemers zichzelf stevig positioneren, met zelfvertrouwen en kwaliteit. “Op een dag zeggen ze: ik behoor tot de top 500 mediators van Nederland, en ik heb mijn eigen pad gelopen.”

Wat leest Sonja zelf?

"Als opleider word ik overspoeld met prachtige boeken, stuk voor stuk waardevol, inspirerend, en zorgvuldig samengesteld door experts in hun vakgebied. Mijn bureau is dan ook zelden leeg." Maar als ze één boekreeks mag noemen dat haar persoonlijk raakt, dan is het een verrassende keuze: de jeugd avonturenserie Broederband van John Flanagan. 

“Geen studieboek, maar een verhaal over loyaliteit, vertrouwen, samenwerken en leiderschap. Het herinnert me eraan hoe belangrijk het is om ieder teamlid waar ik mee werk te waarderen en samen een effectief team te vormen.”

Wij leren u graag kennen. 

Bij de Henri La Fontaine Academie geloven wij dat persoonlijk contact de sleutel is tot uw professionele ontwikkeling. Waarom? Omdat we weten dat onze programma's alleen écht van hoge kwaliteit kunnen zijn als we de mensen achter de namen kennen. Door uw achtergrond en behoeften te begrijpen, kunnen wij de inhoud van onze opleidingen toespitsen op uw persoonlijke leerambitie.

Vul het contactformulier in, en wij nemen vrijblijvend persoonlijk contact met u op. Samen ontdekken we hoe wij en onze docenten u het beste kunnen ondersteunen.

Contact 

Deel deze post